Wednesday, March 19, 2014

Simulation vs Reality =)

Assalammualaikum readers sekalian!

Hye! Apa khabar agaknya semua di luar sana. 

Alhamdulillah..syukur3..masih diberi peluang untuk meneruskan karier sebagai pelajar intern di Headway Technology Sdn Bhd ni.

Pejam celik.pejam celik. Sudah sebulan Fatin menguruskan perjalanan perniagaan di sini bersama2 boss besar Mr. Ong,  n staff yg lain iaitu Kak Lela, Mr. Tan.  Mr. Jeff, Miss Peng-peng n UMP intership student aka daus amran.

Actually post kali ini berkisar tentang SIMULATION vs REALITY???

Apa sebenarnya yg Fatin nak sampaikan ni ye.He3~


 

Inilah yg kami maksudkan dgn SIMULATION= SIMULASI..
 
Pertandingan Simulasi Perniagaan IPT Peringkat Kebangsaan Kali ke 3.

CEDI UUM dgn kerjasama MyPEC telah menganjurkan satu program yg amat bermanfaat bagi mahasiswa IPTA dan IPTS pada awal Februari lepas (23 Januari- 5 Februari 2014). 

Hampir 15 buah Institut Pengajian Tinggi telah bertungkus lumus menjayakan program tersebut dan setiap kumpulan diwakili oleh 5 orang peserta.

Namun!

Sebelum pihak UTeM menghantar penyertaan ke UUM, kami telah membuat persediaan mental dan fizikal memandangkan kumpulan kami perlu menyiapkan sebuah Business Plan (Rancangan Perniagaan) bertajuk Supa Fast Door Grill Locking System untuk dihantar kepada pihak UUM.

Kami amat bertuah memandangkan sokongan padu antara pihak  UTeM iaitu Prof Dr. Khairul Baharein bin Mohd Noor selaku Pengarah Pusah Pembagunan Keusahawanan dan Pembelajaran Berterusan UTeM dan pensyarah pembimbing iaitu En. Isma Addi bin Jumbri selaku pensyarah Fakulti Pengurusan Teknologi dan Teknousahawanan (FPTT) UTeM memberikan kami semangat yg jitu bagi meneruskan perjuangan hingga ke peringkat yang lain.

**Oppss.En Isma sahaja yg kelihatan di situ!




Apa yg UNIK berkenaan pertandingan ini?

1. BUDAYA KORPORAT!!
 Sebagai satu badan entiti peniagaan, kami menekankan aspek korporat di mana etika pakaian, komunikasi dan sebagainya di ambil berat. ( hmm.. tyme makan pagi pun ada tu yg semua somey2 je masuk CEDI ni..=) )

2. PERNIAGAAN ADA RISIKONYA!
Alhamdulillah dengan menyertai pertandingan ini, kami semua telah diberi pendedahan serba sedikit bagaimana sekiranya menjalankan perniaagan dipermis yg disewa/ beli. Almaklumlah RISIKO ada di mana-man. tapi yg x boleh tahan GIMMICK tahun ni BOMB meletupp!!! Agak menakutkan..grrrr...

Setelah berakhirnya GIMMICK ala2 bomb tu..datanglah pihak OSHA dan pihak BOMBA ni. Pegawai tersebut akan membuat siasatan terhadap setiap permis.

Kalau nasib kurang baik memang CEO kena saman la kot...  


Inilah kami! KUMPULAN ALBAB SDN BHD, ditempatkan di LOT 2!

* Fatin Hafizah: CEO
* M. Ridzuan: CFO
*Izyan Adilah: HR Manager
*Roshidah: Marketing Manager
*Siti Nurshahirah: Operation Manager

Buat semua!

Jom ramai2 berniaga =)
Di samping sunnah at least boleh buat duit poket sikit2 =) 
Renung-renungkan!







No comments: